AvalonKoncepcja, inscenizacja, scenografia, kostiumy-Jerzy Michał Murawski

Instalacja ma na celu  przywołanie legendy o Królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu. Miejscem szczególnym tutaj,  jest Avalon, mityczna Kraina Wróżek, miejsce odpoczynku i azylu zmęczonych życiem doczesności, nazywana też Wyspą Jabłoni. W legendach bywa Krainą zatopioną pod falami lub ukrytą wśród mgieł wyspą. To tutaj trwają w uśpieniu bohaterowie mitów arturiańskich. Śpią zaczarowani,  czkając  na powrót legendy, na znak magiczny, który ich obudzi i będą mogli znowu wyłonić się z mgieł zapomnienia.

Główną postacią legendy jest Merlin-Mag.  Przywołuje on prastary mit o Królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu. Merlin, celtycki wieszcz, który żył  w czasach kiedy zasłona pomiędzy światem widzialnym a niewidzialnym, była cienka jak pajęczyna, a świat był pełen, tajemnic. Tam gdzie  Niebo łączyło się z ziemią,  przeprawiano się do krainy umarłych, a było to w czasach kiedy istniały zaświaty. 

Interaktywna instalacja, wykreowaną magią,  ma nas zabrać do zapomnianego świata Merlina i Króla Artura, świata pełnego cudowności i tajemnic. Ma nam opowiedzieć raz jeszcze dzieje miłości Merlina i Viviany, oraz przygód  Rycerzy Okrągłego Stołu w poszukiwaniu Świętego Graala.  

Kostiumy są moją kreacją, i stworzenie ich zabrało mi wiele, wiele miesięcy. Aplikacje, z tekturowych ozdób trumiennych, mają  potęgować wrażenie świata, który już umarł, a występujące postacie są duchami. Wszystkie kostiumy są malowane przeze mnie farbami-metalikami do materiałów.  Świecąc w ciemnościach swoimi kolorami, mają sprawiać wrażenie nierealnych postaci-duchów.

Całość jest zaplanowana jako czarny labirynt, który ma spełniać  funkcję wciągnięcia widza w atmosferę tajemnicy. Poruszający się w nim  widz, w szczelinach, na zwierciadlanych podłogach, będzie mógł zobaczyć postacie z mitu arturiańskiego. Obrazy w szczelinach będą rozmiękczane czarnymi tiulami. Układ korytarzy labiryntu, z jego szczelinami, dobrany jest w ten sposób, żeby widzowie mogli oglądać postacie z wielu stron.   Użyte podłogi zwierciadlane, jak również folie irysowe i przeźroczyste, mają na celu multiplikacje i rozmycie obrazu, oraz wprowadzenie światła odbitego zamiast bezpośredniego. Pogłębić ma to atmosferę tajemnicy, nieokreśloności a przede wszystkim magii. W przestrzeń instalacji, tego Tajemniczego Ogrodu, wchodzi się przez bramę, symbolizującą wejście do Krainy Snów, czy .jak kto woli Zaświatów. Wielką, ważną rolę będzie tutaj odgrywać ścieżka dźwiękowa, w którą będzie wyposażona cała przestrzeń instalacji. Będzie to coś w rodzaju gadających ścian.

Żyjemy w czasach kiedy mity rozsypały się w proch,  niebo jest puste,  a duch nie unosi się nad wodami, a przecież jak mówi poeta" każdy z nas ma jakieś  Złote Runo do odszukania, jakieś Morze Nieznane, które przebyć winien, by owo Runo odnaleźć i jakiegoś Smoka, którego zabić musi, by je posiąść nareszcie ".